تلخ و شیرینِ «ریسک»

دسته بندی ها : نقد و بررسی 18 خرداد 1399 tiyamweb 2518 بازدید

سرگذشت شیرین پیدایش بازی «ریسک» و پایان تلخ خالق آن
در ایران
اولین بار خیلی وقت پیش بود که دیدمش؛ فقط ۸-۹ سالم بود. یه صفحه‌ی بزرگ از نقشه‌ی جهان داشت با یه‌عالمه مهره‌ی چوبی خوش‌تراشی که به‌دقت رنگ شده بودن. اون رو از آمریکا برای پسرخاله‌م آورده بودن. اونایی که از من بزرگ‌تر بودن شروع کردن به بازی و من همچنان گیج بودم. تا قبل از اون، چیزی بالاتر از منچ بازی نکرده بودم. اون روز احساس کریستوف کلمب رو داشتم، وقتی که پا به خاک قاره‌ی جدید گذاشت. انگار سیاره‌ی جدیدی کشف کرده بودم و تازه این سوال توی ذهنم اومد که:‌«یعنی چندتا دیگه از این‌جور بازی‌ها هست؟».

فیلم‌سازی که بازی ساخت

آلبرت لاموریس، فیلم‌ساز فرانسوی برنده‌ی اسکار، در سال ۱۹۵۷ (= ۱۳۳۶ شمسی) وقتی به همراه خانواده‌اش برای گذراندن تعطیلات به هلند رفته بود، اثری خلق کرد که ماندگارتر از تمام فیلم‌هایش شد: بازی ریسک. البته آن زمان اسم بازی La Conquête du Monde به معنای «فتح جهان» بود.
لاموریس بازی را به میرو، شرکت فرانسوی سازنده‌ی بازی‌های صفحه‌ای، فروخت و آن‌ها تا سال ۱۹۵۹ آن را منتشر کردند، اما قدرش را ندانستند و شرکت آمریکایی برادران پارکر آن را خرید، تغییراتی جزئی در آن داد و با نام جدید «ریسک» وارد بازار کرد.
این بازی عناصر استراتژیک شطرنج را در خودش داشت اما هم بزرگ‌تر بود، هم خوش آب‌ورنگ‌تر و هم این‌که چاشنی شانس به آن اضافه شده بود. دیگر از نوع انتزاعی نبود و برای خودش موضوع و هدف مشخصی داشت: فتح قاره‌های بیشتر و در نهایت، حکمرانی بر کل جهان. این بازی می‌توانست تا ۶ بازیکن را مدت نسبتاً زیادی سرگرم کند (البته در نسخه‌ی اولیه‌ی بازی، مدت اجرای آن را ۹۰ دقیقه نوشته بودند اما این مدت فقط صرف چیدن و گرم شدن بازیکنان می‌شود!). همه‌ی این عوامل باعث شدند که یکی از موفق‌ترین بازی‌های صفحه‌ای جهان شکل بگیرد.

پایان تلخ در ایران
آلبرت لاموریس بعد از این اختراعش دیگر به سراغ بازی‌های صفحه‌ای نرفت و به فیلم‌سازی ادامه داد تا این‌که در سال ۱۹۷۰ برای ساختن فیلم مستندی به نام «باد صبا» به ایران آمد و مشغول کار شد. در یکی از گشت‌زنی‌های هوایی‌اش، هلی‌کوپتر در مکانی حوالی کرج با زمین برخورد کرد و لاموریس در ۴۸ سالگی کشته شد. لاشه‌ی هلی‌کوپتر را تا سال ۲۰۱۲ در همان مکان برای بازدید مردم نگه داشته بودند.

tiyamweb

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!


    0